Likwidacja spółki a sprawozdania finansowe

Decydując się na likwidację Spółki należy dopełnić wielu formalności. W dniu otwarcia likwidacji Spółki konieczne jest sporządzenie sprawozdania finansowego. Sporządza się także sprawozdanie finansowe związane z zamknięciem ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający dzień otwarcia likwidacji. Biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka w likwidacji może dalej normalnie funkcjonować pojawia się pytanie, czy należy w dalszym ciągu sporządzać jej roczne sprawozdania finansowe.

Spółka, pomimo otwarcia likwidacji nadal ma obowiązek sporządzania, zatwierdzania i składania do KRS sprawozdania finansowego, a także sprawozdania z działalności Spółki po zakończeniu każdego roku obrotowego, co wynika z treści art. 281 § 2 Kodeksu spółek handlowych (obowiązki te spoczywają na likwidatorach).

Należy jednak pamiętać o tym, że sprawozdanie finansowe Spółki będącej w trakcie likwidacji sporządza się w nieco odmienny sposób, gdyż zgodnie z treścią art. 281 § 3 Kodeksu spółek handlowych w bilansie likwidacyjnym (a także każdym następnym bilansie sporządzanym w trakcie likwidacji) aktywa wycenia się nie według wartości księgowej, a według ich wartości zbywczej. Termin na sporządzenie sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy wynosi 3 miesiące od zakończenia roku obrotowego, a likwidator w ciągu 6 miesięcy od zakończenia roku obrotowego powinien zwołać zwyczajne zgromadzenie wspólników celem zatwierdzenia sprawozdania finansowego. Istotne jest, iż w przypadku Spółki będącej w likwidacji nie można wypłacić wspólnikom należnego im udziału w zysku, dopóki Spółka nie dokona spłaty wszystkich zobowiązań.

Oprócz sprawozdań finansowych, Spółka w likwidacji sporządza także sprawozdanie likwidacyjne. Należy przygotować je na dzień poprzedzający podział pomiędzy wspólnikami majątku pozostałego w Spółce po zaspokojeniu bądź zabezpieczeniu wierzycieli, powinno ono także zostać zatwierdzone przez zgromadzenie wspólników, a następnie złożone do KRS. Aby dokonać likwidacji Spółki, powinna zostać także podjęta uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania o udzieleniu (lub odmowie udzielenia) absolutorium likwidatorowi oraz (jeśli zostali ustanowieni) członkom organów nadzoru, a następnie należy złożyć wszystkie wymagane dokumenty do KRS. Co istotne, rozwiązanie Spółki ma miejsce z chwilą wykreślenia jej z rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez KRS.

Jak widać, likwidacja Spółki to skomplikowany proces, dlatego też w celu jego realizacji rekomendujemy skorzystanie z usług doświadczonego prawnika.

Call Now Button