Do 15 sierpnia podmioty świadczące usługi hotelarskie, turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego obowiązane były do wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich. W art. 22c ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich znalazł się otwarty katalog kwestii, które powinny być określone w standardach. Ustawodawca szczegółowe regulacje pozostawił podmiotom zobligowanym do ich wprowadzenia, a więc do podmiotu świadczącego usługi w zakresie zakwaterowania należy decyzja o ostatecznym kształcie procedur. Standardy należy dostosować do charakteru i rodzaju placówki lub działalności. Zespół do Spraw Ochrony Małoletnich opracował podglądowy wzór wytycznych, które obiekty mogą wykorzystać przy opracowywaniu własnych standardów. W wytycznych pojawiły się informacje o tym, co warto zawrzeć w Standardach. Najważniejsze z nich wskazujemy poniżej.
Obowiązek edukacyjny.
Hotel powinien edukować swoich pracowników, tak aby byli oni w stanie rozpoznać oznaki krzywdzenia dziecka oraz szybko i odpowiednio reagować na sytuacje krzywdzenia. W tym celu może wykorzystać różne formy np. szkolenie, e-learning, materiały edukacyjne.
Powołanie koordynatora ds. Standardów Ochrony Dzieci.
Wytyczne przewidują powołanie Koordynatora, który ma za zadanie monitorować stosowanie i aktualizować Standardy Ochrony Dzieci w obiekcie. Zakres jego obowiązków powinien obejmować m.in. prowadzenie dokumentacji, opisywanie interwencji lub zgłoszeń, zabezpieczenie dowodów i prowadzenie procedury w sytuacji, kiedy doszło działania na krzywdę dziecka. Dane kontaktowe Koordynatora udostępnia się wszystkim pracownikom i gościom obiektu
Zachowania i praktyki pracowników wobec małoletnich.
Standardy powinny zawierać oczekiwane i zakazane zachowania pracowników. Mają one wskazówkę, jak pracownicy mają odnosić się w stosunku do małoletnich, wyznaczać granice i tym samym zapewnić bezpieczne środowisko dla dzieci, gdzie w razie potrzeby zostanie udzielona im pomoc. Każdy pracownik jest obowiązany zapoznać się ze Standardami Ochrony i potwierdzić to złożeniem oświadczenia, jednocześnie zobowiązując się do przestrzegania zasad i procedur zawartych w standardach.
Procedura bezpieczeństwa przy zatrudnieniu osób do pracy z dziećmi
Zatrudnienie lub skierowanie do pracy z dziećmi wymaga ustalania czy w przeszłości dana osoba nie dopuściła się krzywdzenia dziecka. Ustalenia przebiegają zgodnie z art. 21 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Pracodawca obowiązany jest sprawdzić, czy przyszły zatrudniony nie znajduje się w rejestrach, a pracownik obowiązany jest przedstawić m.in. informację z Krajowego Rejestru Karnego.
Procedura identyfikacyjna.
W Hotelu powinna istnieć ściśle określona procedura, która pozwoli na identyfikację małoletniego przebywającego w obiekcie hotelarskim i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie. W wytycznych zaproponowano w tym celu sprawdzanie dokumentu tożsamości lub zgody opiekuna na pobyt z dzieckiem w przypadku, gdy osoba dorosła nie jest rodzicem/opiekunem dziecka.
Procedura interwencyjna.
W sytuacji ujawnienia okoliczności wskazujących na krzywdzenie dziecka pracownicy muszą wiedzieć, jakie czynności mają podjąć. Procedura powinna wskazywać także zachowanie współpracowników w przypadku podejrzenia skrzywdzenia dziecka przez pracownika lub inną osobę dorosłą, która nie jest bezpośrednio zatrudniona przez obiekt, lecz przez podmiot trzeci. W standardach należy wskazać również osobę/osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego.
Zespół podkreśla, że wytyczne mają charakter pomocniczy i nie stanowią gotowego wzoru do bezpośredniego wdrożenia. Standardy ochrony dzieci muszą być dostosowane do specyfiki Twojej placówki lub działalności, dlatego warto powierzyć ich przygotowanie profesjonalnemu prawnikowi.